Monday, December 22, 2008

CINTA SEORANG SUAMI...


hai suma....sorilah dh lama x update...lately aku amat sibuk dgn urusan umah n personal...maklang kesayangan aku tu baru je selamat balik petang jumaat lepas..sedih betul nk lepaskan diaorang suma balik lepas hampir 2 mgg lbh kt umah...tp nk bt cmna...diaorang pn ada umah gak...anak2 dia nk skolah nnt..knlah blk gak..nk register ke,apa ke...

selain tu..korang msti dh tau..kalau en.hubby aku tu balik...mmg mcm belangkaslah kitaorang...en.hubby pn dh selamat balik malam semalam...pg td kn ot..keje pg..malam ni keje lg..shift sebenar dia...msti pntkan...dhlah pg td pn direct smpai kul 4..hntr patient balik...xckp staff skrg...apa pnya sengal management wad p".... tu xamik staff baru..dia kerahkan staff yg ada tu keje bagai nk gila...dhlah mmg jaga patient camtu...xfaham betullah...diaorang bestlah keje bt ringan2 je..yg nk kn ngadap patient staff2 mcm en.hubby aku tu...tp xpelah...nsb baik en.hubby aku tu dh cuti 9 hari since 13hb12 tu until smlm 21hb12...hahaha...puas ati aku...smpai kengkawan dia tanya apa ilmu en.hubby aku tu pakai sbb bila apply ct even lelama pn bleh dapat...

korang jgn jeles sbb en.hubby aku tu pg keje for 3 days je...insya Allah tgh hari 25hb12 ni dia baliklah...utk ct lg 6 hari..."blehlah kita pg wedding member kt klang tu eh sayang..."..mmg hepi sgt2..time2 aku ct cmnilah en.hubby aku bersemangat amik ct tahun dia yg mmg melambak2 tu...dh amik byk2 pn still x habis2 lg...harap2lah en.hubby aku tu dpt ct masa nk hntr aku balik register utk sem depan...hehehehe...ni yg bt lagi syg ni...

apa2 pn..keje knlah ikhlas..Allah tahu kita keje cmna..biarlah nk bt2 rajin dpn org atasan tu ke....apa ke...bila mmber mntk tlg skit memanjang dia ada hal..bila ada hal betul2 barulah terhegeh2 nk mntk tlg mmbr..sorilah eh...sapa suruh bt kt en.hubby aku masa raya haji dulu...mntk tolong skit pn x bleh..akhirnya en.hubby aku gak yg dapat ct banyak..mmber tu kn merayu kt kengkawan lain sesapa bleh tukar ct or time keje dgn dia...hahahaha....
apa2 pn..bt apa2 pn dlm hdp ni knlah IKHLAS...

dh byk yg aku mengarut ni..sebenarnya aku nk kongsi pasal kisah benar ni..aku dapat email td..yg pasti kisah ni dari Indonesia..sbb gaya bahasa dia tu...kisah tentang suami yg sgt syg kt isteri dia...SYG SESANGAT......okeh...korang enjoylah baca eh..aku dh hmpr nk nangis td..hopefully en.hubby aku bleh jdkan crite ni contoh...aku harap crite ni bleh jd panduan n pengajaran...bukan pihak suami je...(even aku pn blum khwn lg dgn en.hubby aku tu)..pihak isteri pn kn amik contoh gak..mnlah tau jd kt suami plakkan...aku pn amik crite ni sbgai tauladan yg baik utk dicontohi..bkn sng nk susah n hadapi cabaran bersama2..xsuma orang kuat nk terima hakikat n kenyataan cmnikan..lebih2 lagi org yg mmg harapkan sesuatu yg selalunya INDAH je smpai lupa pada yg hal2 yg lain...


CINTA SEORANG SUAMI...

Based on True Story..

Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun

Mereka dikurniakan 4 orang anak .......disinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat .........
tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun.

Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi.

Setiap hari pak suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur.
Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian.

Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan pak suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya,
sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons ), pak suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur.

Rutin ini dilakukan pak suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah.

Pada suatu hari ke empat anak suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing.

Dan pak suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya.

Dengan kalimat yang cukup hati2 anak yang sulung berkata : "Pak kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu."

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya .........

"Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila papak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini .....
kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu.

Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak didugaoleh anak-anaknya.

"Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin lagi.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... . itu sudah lebih dari cukup. Dia telah melahirkan kalian..."
Sejenak kerongkongannya tersekat..."Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta
yang tidak dapat dinilai dengan apapun.Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini ?

Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ?

Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan ibumu yg masih sakit ?

Sejenak meledaklah tangis anak-anak pak Suyatno...Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu...

Sampailah akhirnya pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada pak suyatno...

Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?

Ketika itu pak Suyatno pun menangis.... tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru...

Disitulah pak suyatno bercerita...Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya akan luntur...

Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya .......Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya... Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata. .. dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik...

Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah... Dan itu merupakan ujian bagi saya.

Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. .. apalagi dia sakit ... Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya meringankan penderitaan isteri saya.

Dan saya yakin hanya kepada Allah tempat saya mengadukan rahsia dan segala kesukaran saya...kerana DIA maha Mendengar... .

Ya Allah...berilah aku kekuatan untuk menghadapi dugaan ini sekiranya akulah insan yg Engkau pilih....

AMIN......



No comments: